Strona główna Pomoc techniczna

Gdy akumulator jest niesprawny...

Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie: dlaczego akumulator nie uruchomił silnika?


Przyczyny niesprawności akumulatorów możemy podzielić na trzy kategorie:

 

  • niesprawność wynikająca z wyeksploatowania akumulatora,
  • niesprawność wynikająca z wady fabrycznej,
  • niesprawność wynikająca z wady eksploatacji.

 

1. Producenci akumulatorów ołowiowych określają trwałość tych urządzeń na 6-7 tysięcy uruchomień (większą liczbę uruchomień podaje się dla akumulatorów specjalnych, przeznaczonych do ciężkich warunków pracy, np w komunikacji masowej). Związane jest to z naturalnym procesem wypadania mas czynnych z płyt ogniwowych w trakcie całej eksploatacji. Akumulator wyeksploatowany charakteryzują zmniejszone parametry (pojemność i prąd rozruchowy), oraz bardziej lub mniej wyraźna zmiana barwy elektrolitu z klarownego na mętny ( w skrajnym przypadku - czarny). Akumulatora wyeksploatowanego nie da się "reanimować" w sposób trwały - nadaje się do wymiany.


2. Obserwujemy dwie główne przyczyny występowania niesprawności akumulatora z "winy" producenta: są to przerwa i zwarcie wewnętrzne. Przerwa w połączeniach wewnętrznych akumulatora charakteryzuje się występowaniem SEM (Siły Elektromotorycznej) na zaciskach akumulatora, przy jednoczesnym braku napięcia w czasie próby rozruchowej (prądem powyżej 100A). Zdarzają się przypadki przerwy "absolutnej", czyli brak jakiegokolwiek napięcia na zaciskach akumulatora (nie należy tego mylić ze stanem całkowitego rozładowania akumulatora). Akumulator z przerwą wewnętrzną nie nadaje się do dalszej eksploatacji ani naprawy i należy go wymienić w ramach gwarancji udzielonej przez producenta.


Uwaga! przerwa wewnętrzna akumulatora może być przyczyną eksplodowania akumulatora.


Zwarcie wewnętrzne akumulatora może powstać na skutek uszkodzenia separatora ( w trakcie montażu, przez obce ciało umieszczone pomiędzy płytą a separatorem itp). Akumulator ze zwarciem wewnętrznym charakteryzuje się zazwyczaj obniżonym napięciem na zaciskach i znacznie ograniczonym i niestabilnym prądem rozruchowym. Zwarcie wewnętrzne akumulatora może również występować skrośnie poprzez separatory.Objawy zewnętrzne nie są wówczas tak wyraźne i można je zaobserwować przy bardziej wnikliwym diagnozowaniu w serwisie akumulatorów. Skutkiem dalszego eksploatowania akumulatora ze zwarciem wewnętrznym może być przeładowanie pozostałych, sprawnych cel i spłynięcie w nich mas czynnych lub, w skrajnym przypadku, eksplodowanie akumulatora. Akumulator ze zwarciem wewnętrznym nie nadaje się do dalszej eksploatacji ani do naprawy, należy go wymienić na nowy w ramach udzielonej przez producenta gwarancji.


3. Niesprawności akumulatora wynikające z wadliwej eksploatacji są najczęściej spotykaną przyczyną reklamowania tych urządzeń w serwisach. Podstawowym błędem, popełnianym przez użytkowników akumulatorów, jest całkowity brak zainteresowania instrukcją obsługi. Bardzo dużo tych urządzeń nie zostałoby zniszczonych, gdyby użytkownik w porę zlokalizował czynnik mający zgubny wpływ na stan akumulatora. Niestety, wielu kierowców twierdzi, że nie interesuje ich instrukcja obsługi, gdyż kupili nowy akumulator, z gwarancją i on " ma im kręcić" przez cały okres gwarancyjny. Niestety, nie biorą pod uwagę, że gwarancja udzielana jest wyłącznie na wady fabryczne. Zakłada się przy tym prawidłową eksploatację i stosowanie się użytkownika do instrukcji obsługi. Podejście tych kierowców do eksploatacji akumulatora można porównać do kierowcy, który nie uzupełniał w silniku poziomu oleju i, po zatarciu silnika z powodu braku smarowania, reklamuje silnik u producenta wymagając jego wymiany na nowy w ramach udzielonej gwarancji.

O firmie Katalog produktów Warunki dostawy Serwis Pomoc techniczna Kontakt baterie trakcyjne
Yolmar ul. Malinowa 2, 62-300 Września Telefon: (61) 436-60-04 ,fax(61) 437-79-11